Blog

Übergangsweise

‘Untitled world File’

Bewijsbare Mythen #4 © Marcel Wesdorp

Marcel Wesdorp (1965) maakt gecomputeriseerde animaties van landschappen. Prenten van deze digitaal ontwikkelde gebieden lijken foto’s van de werkelijkheid te zijn, uniek getiteld naar hun specifieke xyz-coördinaten. Maar bij tweede oogopslag word je getroffen door een onbekende realiteit die daarachter ligt. Sommige stappen in dit proces leidden tot onverwachte en verrassend aantrekkelijke beelden, elk met een uiterst gevoelige en raadselachtige sfeer, zoals te zien in zijn PW-serie.

Afgezien van de puur op software gebaseerde technieken, is het verzamelen en modelleren van bestaande satellietgegevens en kaarten een tweede ingewikkeld werkveld van de kunstenaar. Hierin waren nog enkele jaren nodig om zijn zwart-witte ‘Untitled World File’ op papier te voltooien.

Ondersteund door filosofische concepten daagt Wesdorp de toeschouwer uit om te doorgronden wat er gaande is bij diens waarneming van zijn kunstwerk. Wesdorp blijft nieuwe manieren verkennen op het grensvlak van de werkelijkheid en daarbuiten. Zijn onderzoek om met nieuwe middelen te bouwen aan kunstwerken die iets onthullen van de raadselachtige tegenwoordigheid van geest heeft zeer verschillende en boeiende werken opgeleverd, variërend van film, print, boek tot installatie.

Wesdorp blijft nieuwe manieren verkennen op het grensvlak van de werkelijkheid en daarbuiten.

Opening: 13 maart om 17.00 uur door André Schreuders. Welkom!

Periode: 13 maart t/m 9 april juli 2020
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam

#10 :)

ontwerp: L Krämer

Deze tentoonstelling wordt door Appendix georganiseerd in het kader van de landelijke manifestatie ‘Maand van de Grafiek’.
15 kunstenaars zijn uitgenodigd om grafisch werk te presenteren in de gang van het Goethe Instituut.
De werken die te zien zullen zijn in een salonopstelling laten een actuele diversiteit aan grafische technieken zien.
Soms nauw met elkaar verwant qua thema of techniek, maar ook in contrast met elkaar.

Deelnemende kunstenaars: Maria Kaptijns, Leonie van Santvoort, Hanna de Haan, Jos de L’orme, Jeanne Rombouts, Lidy Jacobs, Benita Mylius, Ondine de Kroon, Harry Kapsenberg , Kitty van der Veer, Loréne Bourguignon, Barbara Helmer, Inez Odijk, Moniek van Wensveen en Henning Rosenbrock.

Gelijktijdig zal in de grotere zaal van het Goethe-Institut de expositie van Birgit Schuh (Dresden, D) en Sandim Mendes (Rotterdam) worden geopend. Beiden nemen deel aan een uitwisselingsproject tussen de stad Dresden en Rotterdam en zullen gedurende een maand werkzaam zijn in grafisch atelier Minnigh (Rotterdam) en het Grafisch atelier in Dresden.

At Random #5 uitgave
AppendiX grafiek zal tijdens de opening haar 5de uitgave van ‘at random’ presenteren als catalogus van de tentoonstelling.
In dit nummer wordt het werk van de deelnemende kunstenaars gepresenteerd.

‘At random’ is een experimentele boekuitgave, online te zien en uit te printen.
Tijdens de opening zal ‘at random’ worden geprint en gebonden voor de bezoekers.
Klik hier om jouw eigen unieke exemplaar te printen.

Opening: 25 oktober om 17.00 uur door Landa van Vliet. Welkom!

Periode: 25 oktober t/m 22 november 2019
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam

Birgit Schuh | Sandim Mendes

© Birgit Schuh (links) | © Sandim Mendes (rechts)

De kunstenaren Birgit Schuh uit Dresden en Sandim Mendes uit Rotterdam namen dit jaar deel aan een uitwisselingsproject tussen hun steden: Ze waren gedurende een maand werkzaam in Grafisch Atelier Minnigh in Rotterdam en Grafikwerkstatt in Dresden.  Samen laten de twee kunstenaressen in het Goethe-Institut Rotterdam werk van hun zien.

De uitwisseling is een samenwerking tussen initiatiefnemer Stichting AppendiX Grafiek, Atelier Minnigh, Goethe-Institut Niederlande, CBK Rotterdam en Kulturamt der Stadt Dresden.
In het kader van Grafiek2019 – Panta Rhei | Alles stroomt laten ze resultaten van hun residency zien.

Opening: 25 oktober om 17.00 uur. Welkom!

Periode: 25 oktober t/m 22 november 2019
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam

Übergangsweise

No Man Is An Island

No man is an island, 02, 100×70 cm, sjabloon op karton, 2018 As we go / Blak landschap, 170×250 cm, matte – en metaal acryl op doek, 2018 © Anuli Croon

De schilder/ tekenaar/ muralist Anuli Croon (1964) uit Rotterdam toont werk dat ze tijdens haar verblijf op Cyprus in 2017 en in Rotterdam in 2018-2019 maakte. De expositie omvat grote schilderijen op doek en kleinere drukken op papier.

De lange gang van het Goethe-Institut nodigt uit tot een langzame wandeling, op en neer langs grote landschappen, stedelijke constellaties en kleine stillevens uit het straatleven.

De tentoonstelling is een compositie van herhalende geschilderde patronen en verschuivingen in heldere kleuren, grote contrasten en repetities van donker en licht, als liep men door een steeg met doorkijkjes op verten.

De expositie reflecteert op de sfeer van het eiland, waar haar de verbondenheid met de aarde en de familie opviel: geen mens is immers een eiland.

Opening: 7 juni om 17.00 uur door Landa van Vliet. Welkom!

Periode: 7 t/m 18 juli 2019
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam

Übergangsweise

‘Fragments 2013-2019’

print op Hahnemühle paper, textiele pompons, naalden, 30 x 40 cm
Happy © Maria Ikonomopoulou, 2017

Maria Ikonomopoulou toont in deze tentoonstelling een selectie aan werken uit de afgelopen 6 jaar; werken op papier, objecten en fotowerken.

Een groot deel ervan is gerelateerd aan de crisis in Griekenland -haar geboorteland- die sinds 2009 het land teistert . Toch is het niet de actualiteit en de politiek die haar interesseert maar eerder de interactie van mensen als burgers (polites) van een stad (polis).

Zij weet in haar werk conceptueel denken en onderzoeken te verenigen met aandacht en liefde voor materiaal, vorm en uitvoering. Sierlijke borduursels, knipsels, getekende motieven en patronen op dagblad pagina´s toveren de zwaarte van een dagelijkse stroom aan berichten om in een licht en elegant universum. Door te isoleren, te herschikken en te verluchtigen, biedt zij de toeschouwer een andere, meer poëtische kijk.

Maria Ikonomopoulou (1961) komt uit Griekenland en woont en werkt sinds 1985 in Rotterdam.

Haar werk wordt vertegenwoordigd door galerie Mulier Mulier in Knokke (BE) en Galerie Commeter in Hamburg (DE).

Opening: 3 mei om 17.00 uur door Landa van Vliet

Periode: 3 mei t/m 24 mei 2019
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam

Übergangsweise

Collage van etsen © Esther Schoonhoven

Esther Schoonhoven onderzoekt verborgen veronderstellingen op hun waarheid al tekenend, eerst met houtskool. De indrukken die die beelden bij haar achterlaten worden het andere beeld dat zij daarna vermaakt met grafische technieken. De collagetechniek is voor haar een vorm van transformatie waarna haar ‘geloste’ beeld de grote wijde wereld in kan. Ook zoemen haar tekeningen in op blinde vlekken en preoccupaties.

De litho’s die te zien zijn zijn gemaakt in grafisch atelier Minnigh. Gedrukt op rijstpapier waardoor het beeld kwetsbaar wordt maar ook opnieuw bewerkbaar. Het meermaals afgedrukte beeld is niet gelijk ingelijst maar op verschillende manieren bewerkt. Collage en thinnerdruk zijn bewerkingen waarmee het aanvankelijke beeld wordt gecompleteerd of bevraagd.

Ze ‘lost’ als ware de beelden die in haar hoofd zitten op het papier. Hierbij weet Esther dat ze niet altijd juist waarneemt en corrigeert ze al werkend door plak- en snijwerk. Haar werk is hierdoor rafelig en zoals zij met de nodige zelfreflectie erkent, slechts een beperkte blik op het buiten. Wat ze corrigeert is daarbij niet altijd duidelijk. Daarom werkt ze vaak in series.

Opening: 29 maart om 17 uur door Landa van Vliet

Periode: 29 maart t/m 25 april 2019
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam

Übergangsweise

‘De wereld volgens Allard Budding

z.t. © Stichting Allard Budding
z.t. © Stichting Allard Budding

De kunstschilder Allard Budding had een grote fascinatie ontwikkeld voor al het visuele van het dagelijks leven. Hij was van mening dat we door de enorme verscheidenheid van deze beelden, of het nu gaat om virtuele of reële, in een gefragmenteerde wereld leven. Continuïteit ontstaat door de eigen selectie die we als individuen maken. Geconfronteerd met deze gefragmenteerde omgeving, extraheerde Budding zijn persoonlijke (visuele) indrukken, die hij, alsof hij een formulier invulde, weer samenvoegde en opnieuw interpreteerde om ze als schilderijen en tekeningen een nieuwe, duurzame vorm te geven.

Op 10 december 2017 overleed Allard Budding in Rotterdam.
In de tentoonstelling is groot werk van hem te zien. De selectie doeken is samengesteld door Stichting AppendiX Grafiek in samenwerking met stichting Allard Budding.

Opening: 15 februari 2019 om 17 uur door Ove Lucas

Periode: 15 februari t/m 22 maart 2019
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam

Übergangsweise

‘Die Verdauungsstörung des Hauses’

MMuellerGoetheWeb
© Marc Müller

Marc Müller noemt zijn tekeningen zelf een ‘huis’, waarin hij kan denken, bewegen en ontwikkelen. In een eerste oogopslag denk je aan het werk van een architect; plattegronden, een dwarsdoorsnede van een gebouw, getekend op grote formaten met potloden in verschillende hardheden. De tekeningen zijn zwart, wit met eindeloze grijsschakeringen in fijne structuren. Soms zijn stukken weggegumt, worden de constructies aangetast en weer opengebroken. Naast deze architectonische werken ontstaan kleinere tekeningen van planten. Een tegenstelling lijkt het, maar als kijker wordt je langzaam gewaar dat beide thema’s eenzelfde organische groei vertonen. Niets is daarin eenduidig van betekenis, de tekeningen bieden de kijker alle ruimte om aandachtig waar te nemen.

Marc Müller (1970 DE) studeerde beeldende kunst aan de AKI in Enschede. Sinds 2000 is hij werkzaam als autonoom kunstenaar in Rotterdam.

Opening: 26 januari 17.00 uur door Landa van Vliet

Periode: 26 januari t/m 23 februari 2018
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam